パイロットの評価
フランク(キ84)はある連合軍佐官パイロットによって飛行され、以下は彼の報告に基づいている。
・コクピットのレイアウトは全般的に満足いくものであり、エンジンと飛行計器は適度によくまとまっている。
・この飛行機は芝の上でのみ飛行した。タキシングと地上ハンドリングは、貧弱なブレーキと回転しづらい尾輪のために、全般的に悪い。直線走行時は尾部が上がってくる傾向もなく、上手くタクシーできる。
・離陸はやや振れる傾向があるも通常である。尾部は容易に持ち上がり、前方視界を向上させる。
・上昇角度は急ではなく、あらゆる点で普通である。操舵力も重くないが、新しいエンジンが装備されたばかりであったのでハイ・パワーでの継続上昇は実施されていない。
・この飛行機の取扱と操作は失速から270マイル(434キロ)までの全ての速度で良好である。昇降舵は全ての速度域で重い方である。補助翼は275マイル(442キロ)までは素晴らしいが、300マイル(483キロ)では非常に重い。方向舵は低速では中立に近い角度のため柔らかいが、300マイルで満足できるものとなる。この飛行機は右翼が重く、左にヨーした。
・トリム・タブが無いので手放し飛行のためにトリムすることができない。しかしながら、飛行中全般的に、横、縦、進路方向の安定性は動的にも静的にも正であると思われる。
・横転、インメルマンや旋回は通常の速度では容易に実施される。しかし、300マイルでの補助翼は良好な機動をするには重すぎる。
・視界はタキシング、離陸、上昇、水平飛行と着陸には悪い。これはコクピット周囲が狭いのと操縦席が後方に位置しているためである。
・アプローチと着陸は良好である。この飛行機は全てのオレオが軟らかく着陸は容易である。
・戦術的なデータは得られなかった。
・全般的にこれは飛行するのに容易な飛行機である。
(1)長所は、
a. 良好な安定性
b. 通常の速度でのバランスのとれ効果的な操作
c. 簡潔なコクピットの配置
d. 良好な離陸、着陸特性
e. 良好な失速特性
(2)短所は、
a. 視界の不足
b. 頭部と足の空間の不足
c. 貧弱なブレーキとラダー・ブレーキの動作
d. 高速時の重い操作
ソース TAIU "Operational JAP Fighters" Aug/1945 p.35~36
以下原文
PILOT'S EVALUATION
The FRANK (Ki 84) was flown by an Allied field grade pilot and the following is taken from his report.
Cockpit layout is, in general, satisfactory, with the engine and flight instrument being fairly well grouped.
This airplane was flown on sod only. Taxi and ground handling in general is poor due to poor brakes and difficulty in getting tail wheel to castor. It taxies well in a straight line with no tendency for tail to come up.
Takeoff is normal with little tendency to swing. Tail comes up readily which improves forward vision.
Climb angle is not steep and is normal in all respects. Control forces are not heavy, however no extended climbs at high power were made due to the fact that a new engine had just been installed in the plane.
Handling and control of this airplane is good at all speeds from the stall up to 270MPH. Elevators are on the heavy side at all speeds. Ailerons are excellent up to 275MPH; however, at 300MPH they are too heavy. Rudder is mushy at low speed for angles near neutral, although it is satisfactory at 300MPH. The airplane was right wing heavy and yawed to left.
Due to lack of trim tabs, airplane could not be trimmed for hands-off flight. However, for flying in general, the longitudinal, directional and lateral stability appears to be positive both dynamic and static.
Rolls, Immelmans and turns are executed with ease at normal speed; however, at 300MPH ailerons are too heavy for good maneuvering.
Vision is poor for taxing, takeoff, climb, level flight and landing. This is due to narrow cockpit inclosure, and rearward position of pilot's seat in airplane.
The approach and landing are good. The airplane is easy to land with all oleos being soft.
No tactical data obtained.
In general, this is an easy airplane to fly.
(1) Its good features are:
a. Good stability
b. Balanced and effective controls at normal speeds.
c. Simple cockpit arrangement.
d. Good takeoff and landing qualities.
e. Good stalling characteristics.
(2) Its poor features are:
a. Lack of vision
b. Lack of head and leg room.
c. Poor brakes and poor rudder brake action.
d. heavy controls at high speed.
フランク(キ84)はある連合軍佐官パイロットによって飛行され、以下は彼の報告に基づいている。
・コクピットのレイアウトは全般的に満足いくものであり、エンジンと飛行計器は適度によくまとまっている。
・この飛行機は芝の上でのみ飛行した。タキシングと地上ハンドリングは、貧弱なブレーキと回転しづらい尾輪のために、全般的に悪い。直線走行時は尾部が上がってくる傾向もなく、上手くタクシーできる。
・離陸はやや振れる傾向があるも通常である。尾部は容易に持ち上がり、前方視界を向上させる。
・上昇角度は急ではなく、あらゆる点で普通である。操舵力も重くないが、新しいエンジンが装備されたばかりであったのでハイ・パワーでの継続上昇は実施されていない。
・この飛行機の取扱と操作は失速から270マイル(434キロ)までの全ての速度で良好である。昇降舵は全ての速度域で重い方である。補助翼は275マイル(442キロ)までは素晴らしいが、300マイル(483キロ)では非常に重い。方向舵は低速では中立に近い角度のため柔らかいが、300マイルで満足できるものとなる。この飛行機は右翼が重く、左にヨーした。
・トリム・タブが無いので手放し飛行のためにトリムすることができない。しかしながら、飛行中全般的に、横、縦、進路方向の安定性は動的にも静的にも正であると思われる。
・横転、インメルマンや旋回は通常の速度では容易に実施される。しかし、300マイルでの補助翼は良好な機動をするには重すぎる。
・視界はタキシング、離陸、上昇、水平飛行と着陸には悪い。これはコクピット周囲が狭いのと操縦席が後方に位置しているためである。
・アプローチと着陸は良好である。この飛行機は全てのオレオが軟らかく着陸は容易である。
・戦術的なデータは得られなかった。
・全般的にこれは飛行するのに容易な飛行機である。
(1)長所は、
a. 良好な安定性
b. 通常の速度でのバランスのとれ効果的な操作
c. 簡潔なコクピットの配置
d. 良好な離陸、着陸特性
e. 良好な失速特性
(2)短所は、
a. 視界の不足
b. 頭部と足の空間の不足
c. 貧弱なブレーキとラダー・ブレーキの動作
d. 高速時の重い操作
ソース TAIU "Operational JAP Fighters" Aug/1945 p.35~36
以下原文
PILOT'S EVALUATION
The FRANK (Ki 84) was flown by an Allied field grade pilot and the following is taken from his report.
Cockpit layout is, in general, satisfactory, with the engine and flight instrument being fairly well grouped.
This airplane was flown on sod only. Taxi and ground handling in general is poor due to poor brakes and difficulty in getting tail wheel to castor. It taxies well in a straight line with no tendency for tail to come up.
Takeoff is normal with little tendency to swing. Tail comes up readily which improves forward vision.
Climb angle is not steep and is normal in all respects. Control forces are not heavy, however no extended climbs at high power were made due to the fact that a new engine had just been installed in the plane.
Handling and control of this airplane is good at all speeds from the stall up to 270MPH. Elevators are on the heavy side at all speeds. Ailerons are excellent up to 275MPH; however, at 300MPH they are too heavy. Rudder is mushy at low speed for angles near neutral, although it is satisfactory at 300MPH. The airplane was right wing heavy and yawed to left.
Due to lack of trim tabs, airplane could not be trimmed for hands-off flight. However, for flying in general, the longitudinal, directional and lateral stability appears to be positive both dynamic and static.
Rolls, Immelmans and turns are executed with ease at normal speed; however, at 300MPH ailerons are too heavy for good maneuvering.
Vision is poor for taxing, takeoff, climb, level flight and landing. This is due to narrow cockpit inclosure, and rearward position of pilot's seat in airplane.
The approach and landing are good. The airplane is easy to land with all oleos being soft.
No tactical data obtained.
In general, this is an easy airplane to fly.
(1) Its good features are:
a. Good stability
b. Balanced and effective controls at normal speeds.
c. Simple cockpit arrangement.
d. Good takeoff and landing qualities.
e. Good stalling characteristics.
(2) Its poor features are:
a. Lack of vision
b. Lack of head and leg room.
c. Poor brakes and poor rudder brake action.
d. heavy controls at high speed.