TAIC SUMMARY NO. 22
January 1945
NEW JAPANESE ARMY FIGHTER
FRANK1
FRANK 1
"Type 4" Single Engine Army Fighter (Ki 84)
Summary:
FRANK 1 is the most outstanding Japanese Army fighter yet developed. Self-sealing of all fuel and oil tanks, adequate armor, heavy firepower, and a maximum speed in the 420 mph class make this fighter far more formidable than OSCAR, TONY, or TOJO.
要約:
フランク1は今まで日本陸軍が開発した中で最も傑出した戦闘機である。防漏式の燃料・滑油タンク、十分な装甲、重火力、そして420マイル級の最高速度がこの戦闘機をオスカー、トージョー、トニーと比較してずっと手強いものとしている。
General:
Previous recognition information on FRANK has been meagre and conflicting and it was not possible to clearly define its appearance and design features. Recently, however, a number of crash examinations from the Philippines, together with a further investigation and evaluation of the China crash, have made possible the production of working drawings that show conclusively that FRANK 1 does definitely resemble both OSCAR 2 and TOJO 2. The wing structure is similar to that of OSCAR and the fuselage and tailplane closely resemble TOJO. FRANK may be considered as the replacement of TOJO.
Both the Ha 45 Model 12 and the Ha 45 Model 21 engines have been fitted to crashed FRANKs, with the latter chiefly found. It is not clear at the moment if the Japs consider FRANK with the Ha 45 Model 12 engine as Model 1 and the installation with the Ha 45 Model 21 engine as the Model 2. Until further clarification of this point, the basic FRANK 1 will be carried with both engine versions.
全般:
今までのフランクに関する認識情報は乏しく矛盾したものであり、その外形と設計上の特徴を明確に定義することは不可能であった。しかしながら、最近、フィリピンからの多数の墜落機調査と中国の墜落機のさらなる調査および評価により、FRANK1がOSCAR2とTOJO2の両方に確実に類似していることを決定的に示す図面の作成が可能となった。
ハ45-12とハ45-21エンジンの両方が墜落したフランクに装備されていたが、主に後者が多く確認されている。日本側がハ45-12を装備したフランクを一型とし、ハ45-21装備型を二型としているのかは現時点では明確ではない。この点が明確になるまでは、基本的なフランク1は両方のエンジンを搭載しているものとする。
Construction Details
詳細構造
Manufacturer:
Nakajima Hikoki K.K.
製造会社:
中島飛行機株式会社
Duty:
Fighter
用途:
戦闘機
Type:
Single-engine, low-wing monoplane.
形式:
単発低翼単葉機
Crew:
One (Pilot)
乗員:
1名(操縦士)
Performance:
Performance calculations as shown on page 7 are based on the Ha 45 Model 21 engine being fitted. Performance with the Ha 45 Model 12 engine installed will be slightly lower.
性能:
性能計算は、7ページに示されているように、ハ45-21エンジン搭載型に基づいている。ハ45-12エンジン搭載型の性能はわずかに低下する。
Airframe:
The wings and fuselage of FRANK 1 are apparently of normal design, being all-metal, flush-rivetted and of cantilever construction.
Standard Japanese practice has been to center their production on well designed but relatively lightly constructed airframes; the general construction of FRANK, however, is unusually strong. Of particular interest is the heavy main spar built up to extruded aluminum angle pieces 1/2” thick into an I-beam design. At the inboard side of the leading edge wing tank, the main spar measures 10 1/2” high, 3 3/4” wide at the top, and 4” wide at the bottom. The wings and fuselage appear to be integral. Previous reference to laminar flow wings being installed on FRANK has been made doubtful by crash examination.
Of additional interest is the absence of corrosion preventative finishes. Neither lacquer nor anodizing has been applied to the interior surfaces.
Control surfaces are conventional, being of metal framework covered with fabric. Similar to TOJO, the horizontal fin and elevators are set well ahead of the rudder hinge line.
The bubble-type canopy incorporates a plexi-glass windshield (Figures 5 & 6)
In other respects, it is similar to that used on OSCAR. Earlier POW reports stated that bullet-proof glass was installed in the windshield, but this has not been confirmed by crash investigation.
A cylindrical fuel cooler is installed under the starboard wing root and measures 3” diameter by 14” long.
機体:
フランク1の主翼と胴体は、全金属製・沈頭鋲留め・片持ち式構造の極めて一般的な設計である。
よく設計されているが比較的軽量な構造の機体の製造が中心となっているのが日本の標準的な慣行だが、フランクの全般的な構造は通常と異なって頑丈である。特に興味深いのは、1/2インチ厚の押し出し加工されたアルミニウム製のアングルピースをIビームに取り付けた設計の重い主桁である。主翼前縁タンクの内側では、主桁の高さは 10 1/2 インチ、上部の幅は 3 3/4 インチ、下部は 4 インチである。主翼と胴体は一体化しているように見える。フランクが層流翼を使用していると以前に言及したが、墜落機の調査によって疑わしいものとなった。
加えて、興味深いのは腐食防止仕上げが施されていないことである。機体内面にはラッカー塗装もアルマイト処理も施されていない。
操縦翼面は従来通り、金属枠組みに羽布張りである。トージョーと同様、水平安定板と昇降舵は方向舵のヒンジラインよりかなり前方に位置している。
バブル型キャノピーにはプレキシガラス製の風防が組み込まれている。その他の点では、オスカーで使用されているものと類似している。以前の捕虜報告では、防弾ガラスが前面風防に備え付けられているとあったが、これは事故調査では確認されなかった。
Flaps - The flaps are Fowler type, actuated hydraulically.
フラップ ー フラップはファウラー式であり、油圧作動である。
Undercarriage - The main landing gear is hydraulically operated and retracts upwards and inwards near the leading edge. The main wheels are 24 1/2” in diameter and 8” wide.
The tail wheel is retracted hydraulically and is fully enclosed. The aerol-type tail strut is fixed at one end to the bottom of the fin while the other end attaches to the fork-type wheel strut. For retraction, the aerol strut is hinged in the middle and incorporates a lock which fastens the hinged joint in the wheel down position. The entire gear is placed to the rear of the horizontal stabilizer.
降着装置 ー 主脚は油圧で作動し、主翼前縁付近で上方内向きに格納される。主輪は直径24 1/2インチ、幅8インチである。
尾輪は油圧で格納し、完全にカバーで密閉される。エロール型の尾輪支柱は、一方は尾翼底部に固定され、他端はフォーク型の支柱に接続されている。格納に際しては、エロール型の支柱は中央をヒンジで留められており、車輪下げ位置でヒンジジョイントを固定するロック機構が組み込まれている。車輪装置全体は水平安定板の後部に配置されている。


Fuel Tanks:
Although data is incomplete, all evidence points to the use of a total four wing tanks and one fuselage tank just abaft the pilot. Two of the wing tanks are located close inboard on either side of the fuselage about mid-way along the chord line, while the other two tanks are located in the leading edge of either wing, just outboard of the 20mm cannon.
All fuel and oil tanks are constructed with self-sealing, 3-ply rubber coating approximately 1/2” thick. Total fuel capacity, including two jettisonable wing tanks estimated at 87 gallons each, is approximately 360 U.S. gallons.
燃料タンク:
データは不完全ではあるが、物証のすべてが合計4つの翼内タンクとパイロット後方の胴体タンクの使用を指し示している。翼内タンクのうちの2つは、翼弦線に沿った胴体側面の近くに配置されており、一方で他の2つは、20mm機関砲すぐ外側の主翼前縁に位置している。
すべての燃料タンクおよび滑油タンクは約1/2インチ厚の3層ゴムでコーティングされた自動防漏式で作られている。1本87ガロン入りと予想される主翼落下増槽2本を含む総燃料容量は、おそらく360ガロンに達する。
Engine:
Crash reports have indicated the use of both the “Ha 45, Model 21” and the “Ha 45, Model 12” engines, with the Model 21 predominating. The Model 21 has a take-off rating of 1970 h.p. while the Model 12 has a take-off h.p. of 1825.
A hucks type starting dog protrudes from the large, blunt spinner. Exhaust stacks are grouped singly and in pairs and in such a way that the top cylinder exhausts are brought down on each side of the fuselage, preventing blinding of the pilot at night.
発動機:
墜落機調査は「ハ45-21」と「ハ45-12」の両方のエンジンの使用を示しているが、21型が多数を占めている。21型の離陸出力は1970馬力であり、12型は1825馬力である。
ハックス式のスターティング・ドッグが、大きくて鈍いスピナーから突き出している。排気管は単独または2本1組でまとめられており、上部シリンダーの排気口は胴体両側に下がるようにして配置されており、夜間にパイロットの目がくらむのを防いでいる。
Propeller:
FRANK 1 is equipped with a four-blade, constant-speed electric propeller of 10.2’ diameter. Full feathering brush rings were found installed but not operational which indicates that this same type of propeller is used on a twin engine plane. It is believed that the propeller bears the Japanese designation “PE 32” which is a Ratier type.
プロペラ:
フランク1は、四翅定回転で直径10.2フィートの電動式プロペラを装備している。フルフェザリング・ブラシリングが装備されていたが、作動状態にはなかった。このことは、同型式のプロペラが双発機に使用されていることを示している。このプロペラは、日本側名称で「ペ32」のラチエ式であると考えられる。
Armament:
FRANK has heavy firepower for a Japanese fighter, but does not carry the heavy calibre armament previously indicated by POW. Two type 1, 12.7 mm machine guns are fitted in the upper engine cowling and fire through the propeller arc, and a new type, know as “Ho 5”, 20 mm cannon is fitted in either wing. (Figs. 8 & 9)
This new gun is of the same type as the one used in PEGGY and (according to documents) has a rate of fire of 800 rounds/minute, a muzzle velocity of 2410 feet/second, and a basic gun weight of approximately 80 lbs. Disintegrating clip ammunition is used. More complete information on the comparative performance of the “Ho 5” with our own aircraft weapons will be found in a later TAIC summary.
A “Model 3” reflector sight with a new type of reticule is installed.
武装:
フランクは日本の戦闘機としては重火力を備えているが、以前捕虜が言っていたような大口径装備は有していない。2門の1式12.7mm機関銃がエンジン・カウリング上方に備え付けられえおり、プロペラ円弧を通して発射される。そして「ホ5」として知られる新型の20mm機関砲が両翼に装備されている。(図8および9)
この新型銃はペギーで使用されているものと同型であり、(文書によると) 800発/分の発射レートと2410ft/秒の発射速度を持ち、基本重量は80ポンドとされている。分解式の保弾子が使用されている。「ホ5」とわが軍の航空兵器との性能比較についての、より詳細な情報はTAICサマリーにて後日公開される。
Armor:
Preliminary reports indicate that the armor installation on FRANK is similar to that found on OSCAR. Three pieces of 1/2” plate are located behind the pilot. The largest piece found is slightly dished and measures 18 1/2” x 28 3/4”; this is mounted directly behind the pilot’s seat. See Figures 10 and 11. Two smaller head pieces measure 10” x 8” each, and are installed as a unit, one behind the other above the back plate. One of the smaller plates is thought to be vertical while the other one is mounted at an angle.
Rubber is used around the armor-mounting holes to avoid metal-to-metal contact with mounting bolts.
装甲:
事前報告はフランクの装甲の取り付けはオスカーのものと類似していることを示唆している。1/2インチの鋼板3枚がパイロット後方に位置している。見つかったうち、最大の鋼板はわずかに窪んでおり、サイズは18 1/2インチ×28 3/4インチである。これは操縦席のすぐ後方に取り付けられている。図10および11を参照。小さな方のヘッドピース2枚はそれぞれ10インチ×8インチで、背部板の上方に重ねて、ユニットとして配置されている。そのうち1枚は垂直に、もう1枚は角度をつけて装着されていると考えられる。
Bomb Racks:
Provision has been made on the underside of FRANK’s wing for the attachment of drop fuel tanks outboard of the 20 mm. wing guns. It is considered probable that one bomb, up to 100 kg. size, may be carried under each wing in place of the jettisonable tanks. One report states that the installation of auxiliary tanks prevents the use of the wing guns; so far this is unconfirmed. Bomb rack release is by electric solenoid.
爆弾懸吊架:
フランクの主翼下面には、20mm翼銃の外側に落下増槽を取り付けるための設備が設けられている。おそらく増槽の代わりに100kgまでの爆弾を各翼に1個搭載できると考えられる。ある報告では、補助タンクの設置により翼銃の使用を妨げるとしているが、現在のところ確認されていない。爆弾の投下は電磁ソレノイドによって行われる。
Miscellaneous:
Oxygen Equipment - FRANK is provided with a three-cylinder oxygen generator located aft of the pilot.
Radio - Crash investigation reveals that this plane carries a “Type 4, Model 1, No. 3” radio set.
その他:
Radio - Crash investigation reveals that this plane carries a “Type 4, Model 1, No. 3” radio set.
その他:
酸素装置 ー フランクは、パイロット後方に3本の酸素発生装置を装備している。
無線機 ー 墜落機調査により、この飛行機が「4式飛3号無線機1型」を装備していることが明らかになった。